سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادران، کسی است که برایش به رنج افتند. [امام علی علیه السلام]

درمحضر استاد 1

آیا بعد از ظهور حضرت جامعه از جهت معرفت و شناخت به حدی رسیده است تا به راحتی آموزه­های دینی را از حضرت بپذیرند؟

آیت‌الله مصباح: اجازه بدهید روایتی از کتاب «الغیبة مرحوم نعمانى برایتان بخوانم. در جلد اول این کتاب صفحه‌ى 296 حدیثى از فُضیل بن یسار است که از حضرت امام صادق(ع) نقل می­کند، که فرمودند: «موقعى که قائم ما قیام بفرماید از جهل و نادانى و نابخردى مردم آن چنان با سختى‏هایى مواجه مى‏شود که حتى پیغمبراکرم(ص) هم با این سختى‏ها مواجه نشد.» ـ حدیث معروفی است که شیعه و سنى نقل کرده‏اند که هیچ پیامبری به اندازه­ی پیغمبر اکرم(ص) اذیت نشد ـ امام صادق(ع) مى‏فرماید: «اذیتى که امام زمان(عج) از دست مردم زمان خودش خواهد دید، بیش از اذیتى است که پیغمبر از کفار قریش کشید.» ما تصور مى‏کنیم حضرت بقیه‌الله (عج) وقتى تشریف مى‏آورند در ظرف چند ساعت همه مشکلات حل شده و دنیا گلستان مى‏گردد و ایشان با هیچ مشکلى مواجه نخواهد شد. وقتی این را فضیل بن یسار از حضرت می­شنود، تعجب می‌کند، و به حضرت می­گوید: «یا بن رسول‌الله این دیگر چه مسأله‏اى است؟» در ادامه حضرت می­فرماید: «علت این که حضرت ولی‌عصر (عج) بیشتر از زمان حضرت رسول(ص) رنج مى‏برد، این است که پیغمبراکرم(ص) وقتى مبعوث شد بر مردمى که سنگ و چوب مى‏تراشیدند و مى‏پرستیدند، مبعوث شد. با چنین مردمى بحث کردن و قانع کردن آن­ها، به این که بت، خدا و قابل پرستش نیست کار مشکلى نبود، زیرا هر عاقلى مى‏فهمد سنگى که خودش آن را تراشیده این خدا نمى‏شود. حتی مى‏توانستند امتحان کنند و از او یک چیزی بخواهند، وقتی نمى‏توانست انجام دهد، باطل بودن آن­ها مشخص می­شد. پیغمبر(ص) هر مشکلى داشت، با مردم دنیا پرستى بود که منافعشان را در خطر مى‏دیدند. و گرنه از نظر فکرى مشکلى نداشت. اثبات حقانیت خود و بطلان مذهب آنها راحت بود. اما وقتى امام دوازدهم ظهور مى‏فرماید با مردمى مواجه مى‏شوند که همه خودشان را عالم مى‏دانند. قرآن را به رأى خودشان تفسیر مى‏کنند و مى‏گویند:«قرائت ما از قرآن این است، آن چه شما مى‏گویید از قرآن نیست!» عده‌ای برای حضرت از قرآن استدلال می­کنند و مى‏گویند: «این قرائت شماست و قرائت ما غیر از این است!» و حتی به این هم اکتفا نمى‏کنند، بلکه با امام زمان(عج) به بحث مى‏نشینند. مى‏گویند: «حرف شما و قرائت شما درست نیست، قرائت ما درست است!» در این زمان هر چه امام عصر(عج) دلیل بیاورد که این لفظ معنایش این می‌شود، در پاسخ به حضرت مى‏گویند: «بسیار خوب این قرائت شما است و قرائت ما غیر از این است. تو مى‏گویى قرآن مى‏فرماید: باید نماز خواند، روزه گرفت، حج رفت، جهاد کرد، احکام جزایى را باید اجرا کرد، دست دزد را باید برید، محارب را باید مجازات کرد، این­ها همه قرائت شماست، اما قرائت ما غیر از این است، خدا کار بشر را به خودش واگذار کرده. گفته شما را هم قبول کنیم. تمدن و فرهنگ شما را هم قبول داریم هر تمدنى مى‏خواهید ایجاد کنید اما قرائت ما از اسلام این است!»

بر همین اساس است که امام معصوم(ع) فرموده‌اند، زجری را که امام زمان(عج) از مردم دوران خودشان می‌بینند، بیشتر از آزار و اذیتی است که پیامبر خدا(ص) از جاهلان قریش دیدند.



 
نوشته شده توسط : سبحان |  پنج شنبه 87 شهریور 21  ساعت 12:21 عصر 

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تقصیر جمعه هاست ...
سخت گیری در حفظ بیت المال
روند رشد اشرافیت و رفاه طلبی
اینجا هیچ چیز متعارف نیست؟!!!
تبرک است ...
هزار نفر از ما بمیرد، هیچ خبرى نمى‏ شود!
سلوک ذیل سیاست
دانلود فیلم شناخت سی امین جشنواره فیلم فجر
از اهل معصیت مى‏ شدید یا اهل عبادت؟
انسان انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]