سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای کمیل ! محبوب ترین چیزی که بندگان، پس از اقرار به خدا و اولیایش ، به درگاهش پیش می آورند، خویشتنداری، تحمّل و شکیبایی است . [امام علی علیه السلام ـ به کمیل بن زیاد ـ]

عبدالله بن ابی یعفور می گوید :

خدمت امام صادق (ع) عرض کردم : من تماس زیادی با مردم دارم و بسیار تعجب می کنم از کسانی که اهل ولایت شما نیستند و خود را پیرو فلان و فلان می دانند ، اما امانتدار ، راستگو و اهل وفای به عهد می باشند ؛ و در مقابل کسانی هستند که ولایت شما را پذیرفته اند ، اما آن امانتداری و راستگویی و وفای به عهد را ندارند . چگونه چنین است ؟

وقتی این سخن را حضرت صادق (ع) شنیدند ، راست نشسته و مانند انسان خشمگینی رو به من کردند .  

سپس فرمودند :

لا دین لمن دان الله بولایه امام جائر لیس من الله و لا عتب علی من دان بولایه امام عادل من الله.

کسی که خدا را به پیروی از امام ستمگری که منصوب از طرف خدا نیست ، دینداری کند ، دین ندارد. و کسی که با قبول ولایت امام عادل منصوب از طرف خدا ، دینداری کند ، قابل سرزنش کردن نیست.

(ابن ابی یعفور می گوید   : ) عرض کردم : آنها دین ندارند و اینها هم قابل سرزنش کردن نیستند ؟! فرمود بلی ! آنها دین ندارند و اینها هم قابل سرزنش نیستند . سپس فرمود :

الا تسمع لقول الله عزوجل ...

آیا فرموده خدای عزوجل را نمی شنوی : ( خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده اند ؛ آنها را از تاریکی ها به سوی نور و روشنایی خارج می سازد .) ؟! منظور خارج کردن از تاریکی های گناهان به سوی روشنایی توبه و مغفرت است و علت آن قبول ولایت پیشوایان عادل منصوب از جانب خداست. و نیز فرمود ( آنها که کافر شدند ، سرپرست ایشان طاغوت است ؛ آنها را از روشنایی خارج و به تاریکی ها وارد می سازند .) مقصود این است که آنها نور اسلام را دارا بودند ، اما چون ولایت پیشوای ستمگری را که منصوب از جانب خدا نیست پذیرفتند ، به خاطر همین قبول ولایت ، از نور اسلام خارج شدند و به تاریکیهای کفر وارد گردیدند . آنگاه خداوند هم برای ایشان ، همراهی با کافران را در آتش واجب گردانید .

چنانکه می فرماید : (فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ) آنها اهل آتش هستند که همیشه در آن باقی خواهند بود.

اصول کافی ، کتاب الحجه ، باب فیمن دان اله عزوجل بغیر امام من الله جل جلاله ، ح 3.

در این حدیث صریحا به بی دینی منکرین ولایت هر چند که کارهای خوب هم داشته باشند ، اشاره شده است و در مقابل تصریح شده است که اهل ولایت ائمه علیهم السلام به خاطر کارهای نادرست خود قابل سرزنش نیستند . یعنی شخصیت دینی آنان ارزش خود را از دست نمی دهد و اگر کارها و صفات نکوهیده ای داشته باشند ، فقط اعمال و خصایل را باید تخطئه کرد و نادرست دانست و خود آنها تا وقتی  اقرار به ولایت اهل بیت علیهم السلام دارند ، قابل سرزنش نمی باشند.

 



 
نوشته شده توسط : سبحان |  چهارشنبه 91 شهریور 22  ساعت 4:5 عصر 

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تقصیر جمعه هاست ...
سخت گیری در حفظ بیت المال
روند رشد اشرافیت و رفاه طلبی
اینجا هیچ چیز متعارف نیست؟!!!
تبرک است ...
هزار نفر از ما بمیرد، هیچ خبرى نمى‏ شود!
سلوک ذیل سیاست
دانلود فیلم شناخت سی امین جشنواره فیلم فجر
از اهل معصیت مى‏ شدید یا اهل عبادت؟
انسان انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]